nieuws
05.05.2020

Pleuris eind Hardlopen

Voor de Harbour run is een goede conditie geen overbodige luxe. Naast dat je genoeg kracht in je armen en benen nodig hebt voor de obstakels, is een beetje conditie wel zo fijn. Je moet immers ook 6 of 10 km hardlopen, maar hoe bouw je je conditie goed op?

Waarom heb ik een goede conditie nodig?
De reden dat je een goede conditie nodig hebt voor de Harbour Run is, omdat je niet alleen over obstakels heen gaat, maar ook een pleuris eind van 6 of 10 km hardlopend aflegt. Conditietraining is niet ieders favoriet, maar door je training zo divers mogelijk te maken bouw je een goede conditie op en door de variatie blijft het leuk.

Hoe kan ik een goede conditie opbouwen?
Om een goede conditie op te bouwen is het belangrijk dat je trainingen afwisselt. Op deze manier bouw je je conditie sneller op. Hierbij moet je denken aan een duurloop op hoge frequentie, lange duurloop op een lagere frequentie, intervaltraining op hoge frequentie en krachttraining. Het is belangrijk dat je de trainingen rustig opbouwt om blessures te voorkomen. Onthoud; Romé is ook niet in één dag gebouwd. Er zijn genoeg apps die je kunnen begeleiden met trainen, denk aan: ‘RunKeeper’, ‘Hardlopen met Evy’ en Map My Run’. Als je op een geven moment geen begeleiding meer nodig hebt, maar wel graag wil blijven bijhouden hoeveel kilometer en hoe hard je hebt gerend dan is ‘Strava’ ook een goede optie. Met deze app kan je ook je resultaten delen op social media en vrienden en collega’s uitdagen, ja toch, Niettan!?

Tips voor je hardlooptraining
Bij een intervaltraining op hoge frequentie kan je denken aan bijvoorbeeld een piramideloop: 200m, 400m, 600m, 800m, 600m, 400m, 200m of 10 keer 400m. Op deze manier kan je creatief zijn hoe je de training invult, maar kan je ook bekijken wat voor jou uitdagend genoeg is. Door deze trainingen met elkaar af te wisselen raakt je lichaam gewend aan verschillende soorten conditie, waardoor je een ijzersterke conditie krijgt en de Harbour Run met veel zelfvertrouwen tegemoet kan gaan.

En vergeet niet die gerse schoentjes om mee te rennen. Een goed paar hardloopschoenen zijn de basis. Ga eventueel naar een hardloopspecialist en laat daar goede schoenen aanmeten!

Tag en deel je Harbour Run workout op social media, zodat wij het kunnen reposten. #HarbourRun #homeworkout #outdoorworkout #outdoorfitness #stayfit #strongertogether

Mention @harbourrrun op social media of gebruik de hashtag #harbourrun